Dandelion Untuk Kesihatan

Dandelion Untuk Kesihatan

Dandelion adalah herba saka didapati di kawasan sederhana di Amerika Utara, Eropah, dan Asia. Dandelion tumbuh menjadi beberapa inci tinggi, dengan bunga kuning terang, batang nipis, dan daun bergerigi. Akar, daun, dan batang semua mengandungi cecair susu.

Lebih daripada satu teori wujud pada asal-usul nama dandelion ini. Teori yang paling umum diterima adalah bahawa bentuk daun diilhamkan Perancis frasa penyok de singa, bermakna gigi singa. Frasa ini akhirnya berkembang menjadi dandelion perkataan.

Walau bagaimanapun, ada orang yang mengatakan bahawa frasa penyok de singa bertujuan untuk menerangkan cara daun menyerupai rahang sudut singa dibekalkan sepenuhnya dengan gigi. Lain-lain tuntutan bunga kuning boleh dibandingkan dengan gigi emas singa lambang. Dan lagi tuntutan lain adalah bahawa keputihan akar adalah ciri yang menyediakan persamaan.

Dalam buku 1879 Pharmacographia, Fluckiger dan Hanbury mendakwa bahawa dandelion nama yang diberikan kepada kilang dengan Wilhelm, seorang pakar bedah yang begitu kagum dengan kebaikan kilang yang beliau membandingkannya dengan Dens Leonis (Latin dengan gigi singa).

Tanpa mengira asal usul nama, kebanyakan orang menganggap dandelion menjadi rumpai menjengkelkan. Namun, ini "rumpai" sebenarnya agak herba berkhasiat. Dandelion ini kaya dengan nutrien yang mengandungi vitamin A, B kompleks, C, dan D; besi; magnesium; kalium, mangan; zink; tembaga; choline; dan kalsium.

Sebutan pertama yang diketahui penggunaan ubat-ubatan yang dandelion adalah dalam kerja-kerja daripada pakar perubatan Arab abad kesepuluh dan kesebelas, di mana ia disebut dengan nama Latin Taraxacon sebagai sejenis endive liar. Pada abad ketiga belas, perubatan Wales dirujuk kepada ciri-ciri perubatan yang dandelion ini.

Akar dan daun dandelion kelihatan mempunyai kesan berasingan berfaedah. Akar telah digunakan dalam perubatan tradisional di seluruh dunia sebagai rawatan untuk pelbagai hati dan pundi hempedu penyakit. Kesan detoksifikasi satu alat bantu akar dandelion dalam penyingkiran bahan buangan daripada badan. Kegunaan biasa akar termasuk merawat penyakit dipercayai disebabkan oleh hati yang lembap atau kongestif, termasuk sembelit, sakit kepala, keletihan, dan pelbagai masalah kulit.

Disebabkan oleh kesan akar dandelion di rembesan hempedu, Jerman Suruhanjaya E mencadangkan bahawa mereka yang mempunyai halangan salur hempedu atau sebarang penyakit serius pundi hempedu hanya menggunakannya dengan bimbingan seorang pengamal penjagaan kesihatan.

Daun dandelion adalah paling dikenali untuk kesan diuretik mereka. Kandungan kalium mereka membuat dandelion meninggalkan alternatif yang selamat untuk diuretik preskripsi yang biasanya mengurangkan kedai badan kalium.
Daripada semua sayur-sayuran ada, daun dandelion mengandungi kandungan tertinggi vitamin A. daun dandelion boleh dimakan mentah, yang digunakan dalam goreng kacau, atau rebus.

Dandelion tidak mempunyai interaksi dadah yang dikenali. Walau bagaimanapun, berhati-hati boleh digunakan jika menggabungkan dandelion dengan diuretik preskripsi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar